Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Egy hétvége az önismeret jegyében

2018. június 25.

A Matehetsz a Tehetségek Magyarországa kiemelt projekt keretében megvalósuló Tutor Program részeként önismereti hétvégéket szervez a programba beválogatott, 13-15 éves korú fiataloknak. A program csaknem száz gyermek számára ad lehetőséget a tehetséggondozás folyamatában méltán fontos helyet foglaló önismereti készségek fejlesztésére. A program szakmai vezetőjével, Dr. Suhajda Csilla Judittal beszélgettünk.

Mit jelent pontosan a Tutor Programban megvalósuló önismereti hétvége?

A hétvége lényege egy olyan program biztosítása, ahol a tutorált tehetségek önismeretének fejlesztése áll a középpontban. A kétnapos tréninget Budapesten és a vidéki nagyvárosokban valósítjuk meg, 15-20 fős csoportokban, ahol a gyakorlati és játékos feladatok során nem csak az önismeret, hanem az együttműködés és a kommunikációs készségek fejlesztése is helyet kap. 

Miért fontos és hol van szerepe egy tehetséges fiatal életében az önismeretnek?

Nem csak a tehetséggondozásban, hanem a nevelési folyamatokban, így általánosan a személyiség fejlődésében is nagyon fontos elem az önismeret, valamint annak tudatos fejlesztése. A tutor programban most a serdülőkorú fiatalok számára adjuk ezt a lehetőséget, hiszen a közelgő pályaválasztás és a jövővel kapcsolatos kérdésekre ebben az életkorban egyre nagyobb hangsúly kerül.

Azt tapasztaljuk, hogy kulcsfontosságú a fiatalok számára, hogy legyen egy hely, ahol a hozzájuk hasonló diákokkal találkozni tudnak, illetve az önmagukról alkotott képüket megfelelően tudják alakítani. A tehetséges fiataloknál nagyon jellemző, hogy a széleskörű ismeretek és érdeklődési kör ellenére ritkán vannak tisztában önmagukkal, képességeikkel, lehetőségeikkel. Egy ilyen kétnapos alkalom teret ad arra, hogy tanuljanak önmagukról és visszajelzést adjanak egymásnak is, amely az önismereti készségek területén igen fontos.

A tehetséggondozás kezdetén, az azonosításkor is különösen fontos az önismeret.

Igen. A tehetségazonosítás folyamatában nem csak az a fontos, hogy kívülről, akár a pedagógus vagy külső szakember felismerje és azonosítani tudja a tehetséget. Ugyanolyan fontos, hogy a fiatal is tisztában legyen azzal, hogy mire képes és milyen lehetőségei vannak, és akár össze tudja hasonlítani magát másokkal. Tapasztalataim szerint erre a tudatosításra a mindennapi életben viszonylag kevés lehetősége van a tehetséges fiataloknak, így különösen fontos, hogy teret adjunk egy ilyen felületnek: például egy önismereti hétvége keretében.

Milyen eddigi tapasztalatok vannak a már megvalósult hétvégékkel kapcsolatban?

A fiatalok nagy elvárásokkal és sokszor konkrét fejlődési elképzelésekkel érkeznek ezekre a hétvégékre. Sokan célként fogalmazzák meg önmaguk mélyebb megismerését vagy esetleg más területen, például a kommunikációs készségeikben való fejlődésüket.

Azon túl, hogy a hétvége folyamán kipróbálhatják magukat: rengeteg csapatmunkával, játékok és feladatok által tanulhatnak és fejlődhetnek, van egy további nagyon fontos hozadéka ennek a találkozásnak. Ez pedig a személyes, egyéni kapcsolatok építése és bővülése. Sok barátság, fontos új kapcsolatok születhetnek (és a visszajelzések alapján már születtek) ezeken a találkozókon.

A két nap tulajdonképpen csak egy kezdeti lépés, hogy a fiatalok továbbhaladjanak egy tudatos önismereti úton. Hogyan lehet úgy lezárni egy ilyen két napot, hogy ennek legyen az ő életükben folytatása?

Az önismereti készségek fejlesztésének - kifejezetten ebben az életkorban - az a nyitja, hogy a fiatalokat kíváncsivá tegyük és motiváljuk arra, hogy nézzenek körül a nagyvilágban. A tutor programban megvalósuló kétnapos önismereti programnak az egyik legfontosabb üzenetét is így fogalmazzuk meg számukra: „Próbáld ki, nézd meg, csináld meg!”. Minél több mindent kipróbál egy fiatal, annál pontosabb képet tud magáról kapni, hogy ő milyen. Ehhez adunk mi egy helyszínt és terepet: beszélgetünk velük a lehetőségeikről valamint játékos gyakorlatokban, szerepjátékokban kibontakoztathatják tehetségüket. Ezen kívül a személyes következtetésekre is nagy hangsúlyt fektetünk. Fontos, hogy ismerje és lássa saját magát a fiatal, valamint meg tudja fogalmazni, hogy honnan hova jutott el egy ilyen alkalom során. Ehhez nagyon jó segítséget jelenthetnek a többiektől kapott visszajelzések is, amelyek rendkívül motiválóak számukra.

A program szakmai vezetőjeként és trénereként úgy látom, hogy a fiatalok várják és értékelik ennek a hétvégének a lehetőségét. Úgy gondolom, hogy amit itt elindítunk, annak hosszútávon is lehet hatása a tutorált diákok életében.