Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Változatos témákat érintettek a Matehetsz őszi, online szakmai műhelyei

2021. december 1.

Novemberben négy szakmai műhelyt is szervezett a Matehetsz, melyek során többek között a tehetséggondozás jövőbeli lehetőségeiről és megoldásairól hallhattak előadásokat tehetségpontok képviselői, tehetséggondozó szakemberek és szakértők. Az alábbiakban rövid összefoglalót olvashatnak az egyes alkalmakról.

Új szempontok a tehetségpontok regisztrációjában és akkreditációjában 2023-tól

Az online műhelybeszélgetés elsődleges célja a tehetségpont regisztrációs és akkreditációs eljárás teljes megújításához szükséges különféle ötletek és javaslatok gyűjtése volt. Elsőként Balaskó Judit, a Matehetsz munkatársa beszélt a tehetségpontokat érintő, az elmúlt években zajló minőségbiztosítási törekvésekről a regisztráció és az akkreditáció tekintetében, továbbá a Matehetsz honlapján (tehetseg.hu) lévő tehetségpont kereső program funkcióiról, a tehetségpont online adatkezelő rendszerről és a tehetségpont kapcsolattartók, illetve képviselők vállalásairól. Ezt követően Páskuné dr. Kiss Judit előadása következett, aki a Matehetsz akkreditációs szakértője és a tehetségpont regisztrációs bizottság tagja, egyben a Debreceni Egyetem és az ELTE PPK oktatója. A szakember bemutatta a jelenlegi regisztrációs rendszert és a változások lehetőségeiről indított párbeszédet. dr. Polonkai Mária, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke, a Matehetsz alelnöke a jelenlegi akkreditációs rendszer erősségeit és fejlesztésre váró pontjait emelte ki. Az előadásokat követően a résztvevők nagyobb csoportban beszélték át a hallottakat. A műhelybeszélgetést Bajor Péter, a Matehetsz ügyvezető elnöke moderálta.

Műhelybeszélgetés aktív tehetségsegítő tanácsok képviselői részére

A műhelybeszélgetés elsődleges célja az volt, hogy a tehetségsegítő tanácsok képviselői a személyes tapasztalataikkal, véleményeikkel segítsenek a tanácsok működésének értékelésében, tevékenységük minőségbiztosításának kialakításában. A webinárumon Bajor Péter és dr. Polonkai Mária mondott köszöntőbeszédet. A műhelybeszélgetést Kormos Dénes, a Kárpát-medencei Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiumának elnöke moderálta, aki a tehetségsegítő tanácsok hálózatát érintő minőségbiztosításról tartott előadást. Szó esett az erősségekről és nehézségekről a tanácsok működésében, továbbá a lehetséges megerősítések módszereiről is.

 

Tehetséggondozó koordinátori feladatok tapasztalatai és új lehetőségei a Pedagógiai Szakszolgálatoknál

Az eseményt Bajor Péter moderálta, aki bevezetőjében röviden ismertette a Matehetsz és a Pedagógiai Szakszolgálatok korábbi és jelenlegi együttműködését. Az online műhelybeszélgetésen, elsősorban a Pedagógiai Szakszolgálatok munkatársai - kiváltképp tehetséggondozó koordinátorok - vettek részt. Elsődleges témaként az elmúlt évek kényszerű változásait és az ebből fakadó fejlődési lehetőségeket járták körbe ezen alkalommal. B. Trefil Edina, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tehetséggondozó koordinátora és Rozsnyai Henriett, a Pest megyei Pedagógia Szakszolgálat Budakeszi tagintézményének pszichológusa a szakszolgálati tehetséggondozásról tartottak előadást, melyben összefoglalták az elmúlt évek változásait, majd felvázolták a fejlődési perspektívákat és az együttműködési lehetőségeket. Császár István, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Pedagógiai Szakszolgálat tehetségfejlesztési szakértője, szaktanácsadója, szakszolgálati tehetséggondozó koordinátor, a tehetségsegítésről tartott előadást új megközelítésben. A program a téma további feldolgozásával folytatódott közös, nagycsoportos beszélgetés keretében.

 

Függőségek kötelékében

Az ősz utolsó műhelyfoglalkozásán dr. Körmendi Attila, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Személyiség és Klinikai Pszichológiai Tanszékének egyetemi docense a függőségekről tartott online szakmai előadást. Elmondta, hogy az okoseszközök, illetve a videójátékok bizonyos típusai szabályozott keretek között fejlesztő hatással bírnak. Teljes megvonásuk esetén a fiatalokat hátrányok érhetik szociálisan, továbbá elszigetelődhetnek társaiktól, esetleg ki is közösíthetik őket. Kitért arra is, hogy miként alakulhat ki a függőség, s milyen válfajai ismertek. Megoldásként a módszerekről és technikákról beszélt, ezzel támpontot és segítséget adva a szakembereknek, pedagógusoknak és a szülőknek. Az online műhelyfoglalkozást Domján Gabriella, a Matehetsz szakmai alprojektvezető munkatársa moderálta. A webinárium közös szakmai beszélgetéssel zárult.