Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Forgórózsa-óvodai népi kalendárium JG 300 000 040

GlobalID:
JG 300 000 040
Rövid név:
Forgórózsa-óvodai népi kalendárium
Kidolgozó:
Tóthné Marada Csilla
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2023
Kapcsolattartó:
A „Forgórózsa” - óvodai népi kalendárium az évkör jeles napjai, ünnepi szokásai köré csoportosított elemekből álló programsorozat, melyet az idő körforgása, az állandó megújulás ihletett.

Célja a gyermekek komplex személyiségfejlesztésének megvalósítása a néphagyomány éltetésének eszközeivel. Három tehetséggondozó műhely: a vizuális, a népi gyermekjáték-néptánc, valamint a matematikai-logikai műhelyek közös együttműködése lazító, gazdagító elemek alkalmazásával az előző évben megkezdett program folytatásaként.

További célunk a gyermekek identitástudatának kialakítása a magyar néphagyomány elemeinek segítségével, és a szociokulturálisan hátrányos helyzetű gyermekek bevonása a tehetséggondozó tevékenységbe.
Az ősz során szüreti rendezvény, Márton nap színesíti a hétköznapokat, majd az évet Mikulás várás és közös karácsonyi ünnepség követi. A farsangi játszóház a gyermekek, szülők, testvérek és pedagógusok részvételével történik, mely nagyon kedvelt program minden résztvevő számára. A farsangi készülődés, mulatozás után a bábszínház látogatás hatalmas élmény a gyermekeknek, mely nagyon jó élményalapot nyújt a mesék későbbi feldolgozásához. Az előadás után betekinthetünk a kulisszák mögé is.
Tevékenységünk során a közvetlen, sokoldalú tapasztalatszerzést részesítjük előnyben és igyekszünk minél szélesebb körű, újszerű ismeretekhez juttatni a gyermekeket. Az alkotó tevékenységek során kiemelt figyelmet fordítunk a környezettudatos gondolkodásra, a természetes anyagok felhasználására. Népi kismesterségekkel és az ezekhez kapcsolódó technikákkal ismerkednek meg a gyermekek. Szívesen merítkezünk a régi paraszti világ egyszerű, de nagyszerű játékaiból, melyet lehetőség szerint idős emberek tolmácsolásában ismerünk meg.
A műhelyek együttműködése során nagyon sok új tapasztalatra tettünk szert a műveltségterületek közös pontjainak megtalálása és a gyakorlatba való átültetése terén. Így megvalósult a komplexitás, mely az egyéni képességek kibontakoztatását még inkább lehetővé tette. A célcsoportra gyakorolt hatása csak pozitív, hiszen rengeteg élménnyel, tapasztalattal gazdagodnak a gyermekek.

A program részletes bemutatása:

Programunk célja az intézményünkbe járó gyermekek komplex személyiségfejlesztése a vizuális nevelés, a népi gyermekjáték- néptánc és a matematikai-logikai területeken. E három területet összefésülve történik egy-egy téma közös feldolgozása, újszerű megközelítése a néphagyományok segítségével. Így valósul meg a gyermekek identitástudatának kialakítása a magyar népi kultúra elemeinek felhasználásával, a csavaros észjárás, a logikus gondolkodás gyakorlása, mozgáskultúrájuk fejlesztése és a vizuális gondolkodás, kreatív látásmód fejlesztése.

Célunk a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek számára is minél szélesebb körű tehetséggondozó tevékenység biztosítása. A program során a lazító és gazdagító programok aktív részesei lehetőség szerint a szülők is. A komplex, sokoldalú képességfejlesztés érdekében a vizuális és népi gyermekjáték műhelyek kooperációjába bevonjuk a matematikai-logikai tehetségterület műhelyét is, tovább támogatva a még sokoldalúbb tapasztalatszerzést. A műhelyek kooperációja során az elmúlt évben megismert népszokásokat, jeles napokat tovább bővítjük, azokat még mélyebben megismertetjük a gyermekekkel. Újabb témaköröket emelünk ki, amelyekre több időt szánva aknázzuk ki a bennük rejlő lehetőségeket, közben szem előtt tartva, hogy a hagyományok szeretete családtól családig, gyermektől gyermekig, szájról szájra hagyományozódik.

Tehetséggondozó tevékenységünkbe beépítjük a folklór azon elemeit, melyek az óvodások számára érdekesek lehetnek. Így a modern világgal ötvöződve él tovább népünk kulturális gyökere és a mai gyermekek is megismerhetik annak értékeit, szépségeit. Megismerik a népszokások eredetét, jelképeit. Számos népi játékot, népmesét, mondókát, népi kézműves technikát sajátíthatnak el, közben nem feledkezünk meg a környezettudatos gondolkodás fontosságáról sem. Az elmúlt esztendőben elkezdett-„Kerek egy esztendő szép tizenkét ága...” program folytatásaként igyekszünk tovább bővíteni a témaköröket, azokat új elemekkel színesíteni, hogy még több élménnyel gazdagíthassuk a gyermekeket.
Mely szervezetekkel, intézményekkel tartanak kapcsolatot a program megvalósítása során?
Együttműködő partnerünk a helyi Zrínyi Ilona Általános Iskola intézmény. Az első osztályos diákok rendszeresen részt vesznek óvodai rendezvényeinken. Közös programokat szervezünk, mely a tehetségígéretű gyermekek utókövetésére is remek lehetőséget kínál.
A partnerszervezet feladata a rendezvényeken való aktív részvétel, bekapcsolódás a jeles napok, ünnepi szokások megélésébe. Már hagyomány a Márton napi közös tevékenykedés, a Balázsolás illetve Gergely-járás, mely alkalmak segítségével újabb közösségi élmények szerzésére nyílik lehetőség.

További együttműködő partnerünk a Tiszaújvárosi Kistérségi Tehetségpont, illetve az ahhoz tartozó intézmények.
A tiszaújvárosi Napközi Otthonos Óvoda, sajóörösi Hétszínvirág Napköziotthonos Óvoda és a Hejőbábai Mesevár Óvoda és Konyha közösen alkot egy 2011-ben regisztrált, 2013-ban és 2019-ben akkreditált kiváló tehetségpontot. A három intézmény szoros szakmai kapcsolatot tart fenn. A partnerszervezet feladata egymás rendezvényein való aktív részvétel, szakmai, módszertani tapasztalatcserék, képzési lehetőségek kihasználása. A program megvalósítása során kapcsolatot tartunk a Hejőmenti Hagyományőrző Alapítvánnyal, amely szervezet elkötelezett a hagyományok éltetésében, melyet megfelelő módon közvetít a gyermekek felé. A partnerszervezet feladata a rendezvények alkalmával népi kismesterségek, kézműves technikák bemutatása a gyermekek számára térítésmentes szakmai együttműködés keretében.

A tehetségsegítő program résztvevőinek kiválogatása:
Óvodánkban több év alatt kialakult, a Kistérségi Tehetségponttal együttműködve közösen kidolgozott szempontrendszer szerint történik a gyermekek azonosítása, melyet a Gardner-i képességterületek felosztására építünk. E dokumentumrendszer segítségével orientáljuk a gyermekeket egy-egy tevékenységterület felé. Három-négy éves korban megfigyeljük a gyermekeket, figyelembe véve az óvodába kerüléskor szülővel felvett anamnézist, melyet a fejlődési naplóban rögzítünk, a felmerülő esetleges tehetségjegyeket kiemelve. További korcsoportba lépésük során a Dávid Mária - Hatvani Andrea - Héjja-Nagy Katalin által kidolgozott, pedagógusoknak és szülőknek szóló Tehetségszűrő megfigyelési szempontsort alkalmazzuk. Intézményünkbe érkező gyermekek szülei túlnyomórészt alacsony
iskolázottságúak, szociokulturálisan halmozottan hátrányos helyzetűek. Ezt figyelembe véve többnyire az óvodapedagógus ajánlásai a mérvadóak, de természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a szülői kérdőívek eredményeit sem. A tehetségazonosításhoz szükséges pedagógus szempontsor összesítése, elemzése esettanulmányban kerül rögzítésre. Az egyéni fejlesztési tervben megfogalmazódik a tehetségfejlesztés programja, figyelembe véve az erős illetve gyenge oldalakat. Elemzi a gyermek szociális helyzetét, családi körülményeit, a gyermek átlag feletti képességeit, kreativitását, motivációját. A kérdőívek kiértékelése, a kollégákkal történő egyeztetések után kerülnek kialakításra a tehetséggondozó műhelyek. A „minden gyermek tehetséges valamiben” elvet vallva igyekszünk minél több gyermeknek lehetőséget adni a programban való részvételre, különös tekintettel a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekre, akiknek az azonosítása a megfigyelési szempontsor kiegészítésével történik, amelyet csak rájuk vonatkoztatva kell kitölteni. A nevelési év végén hatásvizsgálatot végzünk, melynek segítségével lemérhető a gyermek önmagához képest történő fejlődése. A programba a műhelyekben résztvevő gyerekek kerülnek be elsősorban
A tehetséggondozó programba bevont gyermekek a 4-6 éves korosztályhoz tartoznak, de ha van kiemelkedő képességű fiatalabb gyermek, természetesen lehetőséget kap a részvételre. A térbeli-vizuális tehetséggondozó műhelyben tevékenykedő gyermekek száma 10 fő, akik a vizuális kultúra, alkotókészség területén mutatnak kiemelkedő jegyeket. A testi-kinesztetikus műhelybe bevont gyermekek száma 10 fő. Az ide járó gyermekek kiemelkedő mozgáskoordinációval, ritmusérzékkel rendelkeznek, érdeklődnek és fogékonyak a zene, ének, táncos mozgás iránt. A matematikai-logikai műhelybe járó gyermekek száma 10 fő, ők a logikus és problémamegoldó gondolkodás területeken mutatnak tehetségjegyeket. Összesen tehát 30 fő vesz részt a programban. A gyermekek nagy része roma származású, akik között hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetűek száma 8 fő. Ingerszegény, szerény körülmények közül érkeznek, mégis mutatnak kiemelkedő jegyeket.
Bátran használják a színeket, könnyen elsajátítják a kézműves technikákat, kézügyességük kiváló. A komplex fejlesztésnek köszönhetően szívesen szerepelnek, nyitottak, magabiztosabbak. A gyenge oldal erősítésének köszönhetően magabiztosabbak, kitartóbbak, kifejezőkészségük a művészetek eszközeivel jelentős fejlődést mutat. Pozitív önértékelésük, énképük folyamatosan fejlődik A szülők partnerek tevékenységünkben. Büszkék gyermekeikre, maximálisan pozitív hozzáállást tanúsítanak. Együttműködőek, a közös programokba bevonhatóak, szívesen vesznek részt azokon.

Hatások, eredmények a tehetségsegítő program(ok) megvalósulása után:
A heti rendszerességgel megvalósuló műhelymunkák során nagyon sok tapasztalatot és élményt szereznek a gyermekek. Ezen ismeretek, szélesítik látókörüket, segítik a világban való eligazodásukban. A szerényebb körülmények közül érkező hátrányos helyzetű illetve roma származású gyermekek előtt is több lehetőség nyílik a tapasztalat- illetve ismeretszerzésre. Az alkalmazott módszereknek köszönhetően elősegítjük önbizalmuk fejlődését, sikerélményhez való jutásukat. Erősítjük a közös programok során a csoport kohéziót, a közösséghez való tartozás, együtt tevékenykedés örömét. Kirándulások, színházlátogatások alkalmával új dolgokkal ismerkednek meg, szélesedik látókörük. Magabiztosabbakká válnak, bátrabbak lesznek. Olyan élményekben részesülnek a lazító programok során, mellyel a generációk együttműködését is megtapasztalhatják. A műhelymunkák során sok új anyaggal, eszközzel, változatos felhasználási módokkal ismerkednek meg. Lerakjuk a kreatív gondolkodás alapjait.

Az elért eredmények bemutatása:
Az elért eredmények bemutatására ovi galériát működtetünk, ahol folyamatosan kiállításra kerülnek a gyermekek produktumai. Az év végi projektzáró rendezvény alkalmával a táncos csoport rövid bemutatóval készül az év során gyakorolt mondókák, dalos játékok, tánclépések felhasználásával. A vizuális műhelyben készült alkotásokat kiállítjuk, a matematikai - logikai műhely játékaival együtt. A szülőket, partnereket folyamatosan tájékoztatjuk a gyermekek fejlődéséről. Az év során készült fotókból néhány oldalas füzet készül, melyben bemutatkoznak a tehetségműhelyek. E füzeteket együttműködő partnereink, jelenlegi és leendő szülők rendelkezésére bocsátjuk.

Nyomonkövetés:
A tehetségprogramokból kikerülő gyermekek nyomon követése az iskolával fenntartott kapcsolat során történik. Látogatást teszünk az első osztályban, akik közös rendezvények résztvevői is; a pedagógusokkal lehetőségünk van a közös eszmecserére. Volt óvodásaink szívesen látogatnak vissza hozzánk, elújságolják előre haladásukat: bemutatják az új hangszert, vagy beszámolnak élményeikről.