GlobalID: | JG 310 000 010 |
Kidolgozó: | Takácsné Kovács Ágnes, Veres Gabriella |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2014 |
Kapcsolattartó: |
A tanórán kívüli fejlesztő foglalkozásokon a Tisza-tó édesvízi életközösségéhez kapcsolódó természettudományos ismeretekkel foglalkoztunk. Nagy hangsúlyt fektettünk a módszerek sokszínűségére és a komplexitásra: kísérletek végzése, tapasztalatok rögzítése és magyarázata, összefüggések keresése, saját tapasztalaton alapuló ismeretszerzés, kapcsolódási pontok megállapítása más tudományterületekkel, önálló kutatás, terepasztalon végzett vizsgálatok, mérések, interjúkészítés, egyéni és csoportos munka, egymástól való tanulás (mentordiákok), egyéni tanulási utak támogatása. A foglalkozások megtartásához az intézményben rendelkezésre álló eszközöket és anyagokat használtuk fel: kémiai laboratóriumi eszközök és vegyszerek, mérőeszközök, mikroszkóp, modellek, térkép, terepasztal, multimédiás eszközök, iskolai könyvtár kapcsolódó szakirodalma, feladatlapok. Természetesen kihasználtuk az intézmény természeti környezete által adott lehetőségeket is az ismeretszerzésben: 10 perces gyaloglással elérhető a Tócó-patak és a Nagyerdő.
Az intenzív alkalmak első része egy kétnapos tanulmányi kirándulás volt. Első nap felkerestük a Tisza-tavi Ökocentrumot. Megnéztük Európa legnagyobb édesvízi akváriumrendszerét, a vidrák látványetetését, a hüllő és kétéltű kiállítást, majd a hagyományőrző baromfiudvart és a Tisza tóról készült 12 perces természetfilmet. Ebéd után navigációs GPS gyalogtúrát szervezünk. A második napon a Tisza-tavi Ártéri Vízisétány és Tanösvény volt a kirándulás helyszíne, túravezetéssel, tiszai motorcsónakázással. A résztvevő tanulóknak mindkét alkalommal lehetősége nyílt az eddig megszerzett ismeretek gyakorlatban való alkalmazására és kiegészítésére, hiszen itt élmény- és életszerű tapasztalatokat szerezhettek. A kirándulást vetélkedő zárta az addig tanult, megismert tudásra építve.
A harmadik napon a programban részt vevő tanulók szülei és az érdeklődők részvételével bemutatókat tartottak a gyerekek: tablókat, prezentációkat, élménybeszámolókat hallhattak és láthattak a résztvevők. A beszámolók nemcsak tartalmilag, de technikailag is különböztek egymástól, elkészítésük lehetőséget nyújtott többféle prezentációs módszer elsajátítására, a szaknyelv és az előadói készség fejlesztésére.