GlobalID: | JG 390 000 604 |
Rövid név: | Tehetség kerestetik! |
Kidolgozó: | Tiszavasvári Általános Iskola alsó tagozatos munkaközösség |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 1991 |
Kapcsolattartó: |
1992-ben kezdődött a levelezős rendszerű verseny, amelyet először csak a kistérségben, majd Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egész területén meghírdettek.
A program célcsoportja a 3-4. osztályos, 9-10 éves gyerekek. A program során a tanulók matematikában, helyesírásban, olvasásban meglévő, és megszerzett képességeiket szaktanáraikkal levelezve fejlesztik.
A program célja az átlagot felülmúló teljesítmények kiszűrése, a gyerekek megismertetése új (levelezős- döntős) versenyzési formával, a térség és a megye kisiskoláinak versenyzési lehetőség biztosítása, érdeklődéskeltés, személyiségfejlesztés, a szülők szerepének megerősítése a tehetséges gyerek támogatásában, pedagógusképzés, versenyszervezési mintaadás, iskolák közötti rangsor- ösztönző erő, a tanár-diák közötti kommunikáció javítása
A tehetséggondozó programba a gyerekek önkéntes alapon jelentkezhetnek. Helyi mérési rendszerben szövegértési, matematikai, természetismereti tantárgyi méréseket végeznek, ezek eredményeit figyelembe veszik a versenyfeladatok összeállításánál. A mérési eredmények felszínre hozzák a tehetségígéreteket. A DIFER mérések elemzése kimutatta, hogy mely a területeket kell, a tanítási órán kívüli személyiség- és képességfejlesztésben figyelembe venni. A versenytípusokat úgy alakították ki, hogy minden alsós kisdiák megtalálhassa a számára megfelelő versenyzési formát.
A program során a tanulók háromszintű versenyrendszerben vesznek részt. A házi (iskolai) megmérettetések, első sorban a tanulók önismeretét, a tehetségazonosítást segítik. Második szinten rendezik a bázisiskolai (területi) szaktárgyi versenyeket, a harmadik szinten pedig a levelezős rendszerű (megyére terjedő) versenyekre kerül sor.
Az eredményességet igazolja, hogy az önként jelentkező tanulók közül 5%-nál kevesebb a lemorzsolódás, a tanulók, a szülők, a pedagógusok elégedettsége a partneri elégedettség-mérés alapján 90%-os. A tehetségígéretek közül legalább tizet sikerül azonosítani pszichológus által végzett pszichológiai teszttel. A nyomon követéses vizsgálat szerint az alsós versenyen részt vett gyerekek legalább 60%-a felső tagozatban is részt vesz versenyeken.