Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Tízeset JG 370 000 032

GlobalID:
JG 370 000 032
Kidolgozó:
Vassné Dobák Leonóra
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Vizuális kultúrát, verbális kommunikációt és digitális írástudást fejlesztő összművészeti program középiskolásoknak.

A kortárs művészet főképp a középiskolás korú diákok számára sokszor a „mit ábrázol?”, „mit akart a művész kifejezni?” kérdésekre történő, felnőttek által elvárt okos válaszok megadásának kényszerét jelenti. Ennek egyik oka, hogy a felnőttek pont ugyanezeket a kérdéseket teszik fel maguknak, majd vetik el őket, jobb esetben válaszolatlanul, rosszabb esetben valami önigazoló, és a mű hatását végképp porrá zúzó válasz-féle kíséretében. A másik ok a véleményformáláshoz szükséges gondolkodási mód hiánya, mely részben a korosztályra jellemző, idővel magától megszűnő probléma, részben a készen kapott információk, a konzerv-üzenetek rutin bontásából származó, már sokkal súlyosabb jelenség következménye.

A Tízeset célja nem az, hogy elmagyarázza, mi van a falon, hanem az, hogy ami a falon van, az honnan hová tart és nekünk mi közünk lehet e folyamathoz. Mi történik az alkotás terében, hogyan van jelen egyszerre a művészi üzenet és a befogadói figyelem. Milyen hatást gyakorol a mű, és ez a hatás hogyan változik a tér változásával. Reprodukálható-e maga a hatás úgy, hogy közben más mű születik? A művek inspirálta újabb művek és az eredeti között van-e kapcsolat, és ha igen, akkor ez milyen szinteken, milyen mértékben jelenik meg, át- és visszafordíthatók-e egymásba művészi hatások, kísérletek. Összművészetről beszélünk, mert homogén, csak egy művészeti ágat érintő művészet nincs. Minden művészi megnyilvánulásnak van egy másik művészeti területen hatása, előzménye, visszacsatolása, következménye.

Az INTRO Tehetségpont alapítói közül néhányan a Spanyolnátha művészeti folyóirat munkatársai, és a Tehetségpont több mentora is rendszeresen publikál a folyóiratban. A tanórán kívüli foglalkozások során olyan összművészeti programot valósítottunk meg, amely a művészeti periodika anyagára épül, amely anyag részben megjelenik a kiállításokon is. A tanórán kívüli foglalkozásokon a gyerekek megismerkedtek a folyóirattal és elsajátították az alapvető, az elektronikus médiát érintő tudásanyagot, amelyet az intenzív tömbben gyakorlati elemekkel kapcsoltunk össze. A tanórán kívüli foglalkozások során az alábbi ismeretanyagot dolgoztuk fel: a digitális írástudás, az internet és az elektronikus média, az online művészeti funkciók megismerése. Fő témánk az internet mint a művészeti önkifejezés eszköze, az internet művészeti célú felhasználása.
A 2x1 napos intenzív tömböt a hernádkaki Mail Art Művésztelepen tartottuk. Bemutattuk a művésztelepet és beszéltünk az itt megszületett alkotásokról. Modelleztük, milyen a művész élete, amikor a művésztelepen dolgozik. Mail art munkákat készítettünk.