Intézményünkben magas a hátrányos helyzetű tanulók aránya (79%), nekik nincs lehetőségük családi támogatásból a településen kívüli tehetséggondozó tevékenységekben részt venni (részvételi díj, utazás megoldása), így iskolánk nagy hangsúlyt fektet több területen is a tehetséggondozásra.
Tantestületünk 56 %-a végzett iskolai tehetséggondozás témában legalább 30 órás akkreditált tanfolyamot. Partneri kapcsolataink kiterjednek más tehetségpontokra.
A tavalyi tanévben megállapodást kötöttünk a Tolna Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szekszárdi Tagintézményével a tehetséggondozó tevékenységeink pszichológiai támogatása érdekében, ennek keretében segítséget kapunk a következő területeken: egyéni tehetségazonosítás, beválogatás meglévő tehetségsegítő csoportokba, csoportos tehetségszűrés, tehetséges tanulók mentorálása, koordinálása, tehetséges tanulók pályaorientációjának támogatása, iskolapszichológusi tevékenység biztosítása, egyéni tanácsadás szülőknek
Eddigi tehetséggondozó munkánk három terület:
1. Diákvállalkozás a JAM támogatásával. Alsó tagozaton működik diákvállalkozó tehetségműhely. A diákvállalkozás hidat jelent az iskola és a munka világa között. A gyerekek valós körülmények között gyakorolják egy vállalkozás működtetését. A siker feltétele a csoporton belüli együttműködés, amelyben az egyénnek fontos szerepe van. Az egyéni tehetségekre épülő közös munka lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy kibontakoztassák és erősséggé fejlesszék tehetségüket
2. A matematikai gondolkodás fejlesztése logikai és stratégiai játékokkal, a táblás játékok tehetségműhelyben, melynek programja szakértő által minősített. A tehetségműhelyben játéktevékenységgel, logikai- és stratégiai táblás, társasjátékokkal, ősi és modern játékokkal fejlesztjük a logikai-matematikai intelligenciaterület tehetségígéreteit. Remekül alkalmazható matematikai tehetséggondozás elemeként, más tehetségterületeken történő tehetséggondozás kiegészítésére, feltöltődés biztosítására. A játék természetes keretet biztosít a különböző szociokulturális környezetből érkező gyermekek közös tevékenységének
3. A hagyományőrző kézműves tehetségműhely tevékenységei alsó és felső tagozaton egymásra épülnek. Hangsúlyos „szűkebb hazánk” – Sárköz – néphagyományainak felkutatása, megismerése, ezen belül pedig a népi kismesterségek gyakorlása (gyöngyfűzés, szövés, hímzés). Biztosítja az alkotó és önkifejező képességek kibontakozását; alkalmat teremt a megkésett szocializáció pótlására
Az elmúlt években két új területtel bővítettük tehetségműhelyeinket:
4. Báb és színjátszó előadóművészeti tehetségműhely tagjainak személyiségfejlesztése bábjátékkal, színdarabokkal. A tanulók kommunikációs készségének fejlesztése, anyanyelvi nevelése, különböző báb és színjátszó technikák elsajátítása, esztétikai érzék fejlesztése, a csoport tagjainak együttműködése, közösség erősítése
5. Atlétika tehetségműhely keretében a tanulók képességfejlesztése teherbíró képességüknek megfelelő egyéni programmal, versenyfelkészítés
A térségi vagy regionális hatókörű tehetségpontok rendezvényeihez lehetőségeinkhez mérten igyekszünk csatlakozni a tehetségműhelyekkel, de a helyi hatókörünket nem tudjuk kiterjeszteni, mivel az előírásoknak megfelelően tantestületünkben nincs tehetségfejlesztő szakértő végzettségű pedagógus.
Munkánk középpontjában továbbra is iskolánk tanulói állnak, az ő fejlesztésük érdekében tovább bővítettük gazdagító programokat - bábjáték, színjátszás, atlétika tehetségműhely - és egyéb tanórán kívüli tehetséggondozó lehetőségekkel. Együttműködünk a helyi civil szervezetekkel, az érdeklődőkkel, a szomszédos községek iskoláival, a közeli városok középiskoláival, a vármegyében működő tehetségpontokkal. Különösen fontosnak tartjuk a folyamatos információcserét, valamint a helyi értékek - tehetséges fiatalok, mentorok, kezdeményezések, jó példák - közvetítését.
Intézményünk együttműködései kétirányúak, intézményi kezdeményezésű és más intézmény által megvalósuló programon való részvétel.
További kapcsolatok kialakítására is törekszünk. A jövőben is erősítjük kapcsolatainkat a szülőkkel, és azokkal a vállalkozókkal, melyek segíteni kívánják tehetséggondozó tevékenységünket.
A helyi hatókörhöz kapcsolódó tervezett programok, rendezvények:
- Tovább folytatjuk a tehetséggondozó műhelyek működtetését intézményünkben a már meglévő 3 területet további két területtel bővítve (atlétika, báb-és színjátszás)
- Bíborvég Tehetség Nap rendezése a tanév végén, ahova meghívást kapnak a környező települések tehetségpontjainak képviselői, a helyi civil szervezetek tagjai, intézményünk fenntartója
- Kis játékmester - egyéni verseny megrendezése tankerületi iskolák tanulói részére, pályázati forrásból képzés szervezése pedagógusok részére
- Többgenerációs játszóházak rendezése, ahova meghívást kapnak a helyi civil szervezetek tagjai és a versenyeken részt vevő intézmények pedagógusai, tanulói
- Kiállítások, vásárok szervezése, látogatása helyi szinten a települési Faluházzal, Önkormányzattal együttműködve (diákvállalkozás, hagyományőrző kézműves)
- A gazdasági és vállalkozási ismeretek tanításának kiterjesztése az intézmény minden tanulójára a Mini World ideje alatt. Ennek keretében a tanulók egy héten keresztül a délután szabadidő keretében termékeket termelnek, amelyeket a hét utolsó napján értékesítenek.
- Partnerkapcsolati együttműködés keretében üzemlátogatásokat szervezünk tanulóink részére.
- Tehetséges diákjaink közvetítése az Arany János Tehetséggondozó, illetve Kollégiumi programba egyéni tanácsadással (Szekszárdi I. Béla Gimnázium)
- A báb és színjátszó csoport fellépései a települési rendezvényeken, ünnepségeken, illetve meghívások alapján más helyszínen is, a települési Önkormányzat, Faluház, Tájház, két Idősek Otthona, Tesz-Vesz Óvoda, Bendegúz Fogyatékkal élők családi napközije, Őszi Napfény Nyugdíjasklub, stb.
- Magyar Diáksport Szövetség által rendezett Diákolimpia atlétikai versenyein való részvétel biztosítása, a települési Bozsik-programba tanulók delegálása
- MaTalent tehetségmérésen való további részvétel, az eredmények kiértékelése, egyéni tehetséggondozás biztosítása, egyéni tehetségközvetítés a szekszárdi Baka István Általános Iskola tehetségműhelyébe matematika területen
Fogyasztói tudatosságra nevelői cím elnyerése 2022-2027. időszakra az Innovációs és Technológiai Minisztérium pályázatán, ehhez kapcsolódó iskolai és települési programok szervezése
Támogatjuk a tanulmányi- és sportversenyeken való részvételt. Nagy hangsúlyt fektetünk az egyénre szabott fejlesztésre és a szülőkkel való kapcsolattartásra, párbeszédre.
A tehetséggondozás fontosságáról a szülőknek, érdeklődőknek, civil támogatóinknak tájékoztatókat szervezünk.
Lazító programok szervezése a tehetséggondozó tevékenységekben részt vevő tanulóknak külön illetve a többi tanulóval közösen, mint pl.: színházlátogatás, erdei iskolai kirándulás, kirándulás a helyi horgásztóhoz, könyvtári foglalkozások, „teadélután”, „játékdélután”, múzeumlátogatás, kiállítás megtekintése, stb.
Intézményünkre jellemző tehetségformák, melyek fejlesztésére különös hangsúlyt fektetünk:
1. Diákvállalkozás tehetségműhely- Kiállítások, vásárok szervezése, látogatása helyi szinten (diákvállalkozás, hagyományőrző kézműves) - A gazdasági és vállalkozási ismeretek tanításának kiterjesztése az intézmény minden tanulójára a Mini World ideje alatt.
2. Táblás játékok tehetségműhely- Kis játékmester - egyéni verseny megrendezése tankerületi iskolák tanulói részére- Többgenerációs játszóházak rendezése, Szakmai –módszertani műhely a témában a Szekszárdi Tankerület érdeklődő pedagógusai részére, Szülők tájékoztatása az iskolában folyó tehetséggondozó munkáról, a táblás játékok programról, Lazító program: Budapest Csodák Palotája, Állatkert, Decsi Horgásztó kirándulás
3. Hagyományőrző kézműves tehetségműhely- Bíborvég Tehetség Nap keretében kiállítás szervezése a tanév végén- Kiállítások, vásárok szervezése, látogatása helyi szinten (diákvállalkozás, hagyományőrző kézműves), 8. osztályos tanulók ballagási tarisznyájának hímzése,
4. Báb és szintjátszó előadó művészeti tehetségműhely- Bíborvég Tehetség Nap rendezése a tanév végén- A báb és színjátszó csoport fellépései a települési rendezvényeken, ünnepségeket, illetve meghívások alapján más helyszínen is, a megjelenő térségi, országos versenyeken való részvétel
5. Atlétika tehetségműhely - Magyar Diáksport Szövetség által rendezett Diákolimpia atlétikai versenyein való részvétel, illetve versenyrészvétel az év közben megjelenő kiírások alapján
- Tehetséges diákjaink közvetítése az Arany János Tehetséggondozó, illetve Kollégiumi programba
- MaTalent tehetségmérésen való további részvétel
- Szülői klub évente a tehetséggondozás kérdéseiről, pályaorientációs támogatás
Tehetséggondozó tevékenységeink anyagi forrásának megteremtéséhez elsősorban pályázati forrásokat veszünk igénybe, mint pl.: Nemzeti Tehetség Program pályázatai. Ezt egészíti ki a fenntartó által biztosított csekély anyagi lehetőség. A helyi vállalkozók, a település önkormányzata, illetve az intézménnyel együttműködő partnerek által nyújtott nem anyagi támogatás is segíti munkánkat.
Munkánkat az önkéntesség vezérli, valamint tantestületünk és környezetünk kreativitáson alapuló elkötelezettsége, tenni akarása is.
A jövőben is elsősorban pályázati forrásból, illetve támogatói segítségből tervezzük finanszírozni.