Intézményünk 220 diákot fogad falai közé és már kezdetektől fontosnak tartotta a tehetséges gyermekekkel való foglalkozást. Számos tehetséggondozó foglalkozást biztosítunk tanulóinknak, amelyek a gyerekek igényei szerint alakulnak. Öt területen zajlik kiemelt tehetséggondozás: matematika, képességfejlesztő sakk, Ju Jitsu és idegen nyelvek (angol, német), labdarúgás. Más területeken is keressük és segítjük a tehetséges diákokat: magyar, természettudomány, vizuális kultúra. Minden évben részt veszünk a kistérségi, és a körzeti versenyeken. A foci bajnokság is több diákot juttatott sikerekhez, megyebajnokok és országos Diákolimpia helyezettje is voltunk az elmúlt években.
Angol és német 2. idegen nyelv oktatásunk a tehetséges tanulókat készíti fel sikeresebb továbbtanulásra, ez egy nagy lehetőség. Már több diákunk is bejutott angol kéttannyelvű osztályba, akiknek első idegen nyelvük a német volt. A 2023-24-es tanévben és előtte is egy diákunk a megyei angol versenyen első helyezést ért el, megelőzve a tagozatos iskola diákját. A matematika tehetséggondozás célja a versenyfelkészítésen kívül a kompetenciák fejlesztése, motiváció felkeltése is. Az alsó tagozaton is van lehetőség délután a tehetséggondozásra, ill. a differenciált tanulásszervezéssel oldják meg ezt a feladatot a tanítók. Sport területén kiemelkedően szerepelnek a diákok a Ju Jitsu versenyeken. Újításként bevezettük a tollaslabda szakkört, asztali tenisz szakkört, vásárolt az iskola kenukat is, hogy a diákok a vízi sportokban is kipróbálhassák magukat. A gyerekek logikai képességének a fejlesztésére bevezetésre került iskolánkban 12 évvel ezelőtt a sakk-logika oktatás. Az alsó tagozat 4. osztályáig ismerkednének a tanulók a sakk rejtelmeivel, a tehetséges diákok szakkörön fejleszthetik tudásukat. A kiemelt tehetségekkel külön iskolánk igazgatója foglalkozik a Tandem SE-vel való együttműködési megállapodás szerint. Képviseljük iskolánkat a kistérségi természettudományos vetélkedőn, a Nemzetközi Kenguru Matematika Versenyen, TörpMatek versenyen és Natúr Park természettudományos országos versenyen is. Összegezve iskolánkban kiemelt figyelmet fordítunk a tehetségígéretek felkutatására és fejlesztésére. Lehetőséget biztosítunk számukra a versenyeken való megmérettetésre, a továbbfejlődésre. Igyekszünk a helyi szerevezésű Tehetségnapon bemutatni azon tehetséges tanulókat is, akik nem iskolánkban fejlesztik tehetségüket, hanem egyesületekben pl. tánc, egyéb sport mint Ju Jitsu, Robotika terén. A Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet nyílt pályázatot hirdetett magyarországi és határon túli nevelési-oktatási intézmények számára „Boldog Iskola” és „Örökös Boldog Iskola” cím elnyerésére. A Kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola a 2019/2020-as tanévben pályázott és elnyerte a Boldog Iskola címet. 2024. szeptemberében megírt Matelent mérés eredményeként iskolánk 5. évfolyamán 3 tehetségígéret és 1 kiemelkedő tehetség született.
A tehetséggondozó tevékenység célcsoportja egyrészt intézményen belül, közvetlenül a tehetséges gyermekek, azok szülei és kortárs csoportok. A cél a tehetség felismerése és tervszerű fejlesztése. A tehetséggondozás egy területén külső szakember bevonásával is történik. Fontos számunkra az Egyesületekkel való hatékony együttműködés kiépítése. Szeretnénk bekapcsolódni a Tehetséghálózatba, ezért építettünk ki együttműködést másik tehetségpontokkal.
A következő együttműködési kapcsolatokkal rendelkezik eddig intézményünk:
• Kistérségi nevelési-oktatási intézmények, szakszolgálat.
• „Együtt a jövőnkért 95 Alapítvány”
• Iskolapszichológus – heti 2 nap.
• Bene Ferenc Labdarúgó Akadémia – a tanulók sporttevékenységének, versenyeinek szervezését segíti. Fő cél az utánpótlás nevelése.
• Szülők Egyesülete – rendszeresen támogatják az iskolai rendezvényeket, részt vállalnak a szervező munkában, a diákok utaztatásában.
• Kaposmérő Önkormányzata – támogatja az iskola munkáját, segít a falubusz rendelkezésre bocsátásával a versenyekre való szállításban is.
• Tandem SE - helyi sakk egyesület. Az egyesület segít a versenyszervezésben és felkészítéseben.
• Csányi Alapítvány Nagybajom - Tanulóink közül többen bekerültek az évek során az alapítvány támogatói rendszerébe. Ezen kívül közös programokat is szervezünk, pl madáretetők készítése.
• Nagybajomi Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Kollégium – részt veszünk az iskoláink által szervezett versenyeken tanulóinkkal, Bázisintézményi és a Kaposvári POK által szervezett szakmai napok rendezvényein a kollégákkal.
A tevékenységek nyilvánosságát az intézmény honlapja, a helyi kábeltelevízió, az iskola a település rendezvényei, kistérségi megyei, országos versenyek biztosítják.
Minden év májusában, iskolánk tehetségnapján, a Hunyadi-napon lehetőséget biztosítunk a tehetséggondozó csoportok bemutatkozására. kinyitjuk az iskola kapuit képletesen az érdeklődők számára.
Az alsó tagozatban bevezetett képességfejlesztő oktatást szeretnénk a környékben népszerűsíteni nyílt napok szervezésével.
Terveink között szerepel más tehetségpontokkal is szorosabb együttműködés kiépítése, a Jó gyakorlataik megismerése.
Tehetségek felkutatása:
- szűrés: a kiválasztott területen a pedagógusok az iskolai dolgozatok és teljesítmények, tanórai megfigyelések alapján kiszűrik a tehetséges gyerekeket, akikkel egy tehetséggondozó program keretében szeretnének együtt dolgozni; Matelent felmérés megiratása.
- Labdarúgó utánpótlás nevelése nyolcadik évfolyamig történik. A Bene Ferenc Labdarúgó Akadémiával együttműködve különösen a tehetséges, de bizonyos területen alul teljesítő tehetségek gondozására koncentrálnak és adnak mentori segítséget valamint élet-út tanácsokat felzárkóztatásokhoz.
Specifikus tehetségformák, kiemelt tehetségterületek:
- matematika-logika
- képességfejlesztő sakk
- labdarúgás
- Ju Jitsu
- idegen nyelv oktatása
Cél: a tehetséggondozás és a versenyfelkészítés. Ennek jegyében rendszeresen részt veszünk a tehetségterületeken szervezett versenyeken.
Cél: az iskolai tehetséggondozó munka fejlesztése, elmélyítése. Ennek érdekében pedagógusaink is részt vesznek Tehetségkonferenciákon, ahol újabb impulzusokat kaphatnak a további munkához.
Cél: a helyi tehetséggondozó munka bemutatása. Ennek jegyében rendezzük meg évente:
- májusban Hunyadi-napot, amely egyben egy Tehetségnap is. Itt bemutatkoznak a tehetségprogramok - "Nyitott kapuk" - módszere. Elismerjük az adott év tehetséges diákjainak munkáját. Meghívunk más Tehetségpontot is egy közös szereplésre, versenyre, vetélkedőre.
2023. szeptemberében iskolánk 50 éves jubileumának megünneplésére volt tehetséges tanulóinkat hívtuk meg a gálaestre, három volt tanulónk fotókiállítását szerveztük meg, kézműves volt diákok állítottak ki ezen a három napon. Labdarúgásban jeleskedő régi diákok (lányok) örülhettek az újratalálkozásnak, és egy jókedvű meccsel ünnepeltek.
Humánerőforrás: iskolapszichológia hálózat tevékenységében közreműködő pszichológus dolgozik iskolánkban és segít a problémával küzdő diákoknak a mindennapi helyzetekben helyesen viselkedni és az önértékelési zavarokat elhárítani.
- Témahetek, projektek:
Egy-egy téma indirekt feldolgozása, amely lehetőséget teremt az önálló ismeretszerzés fejlesztésére, az érdeklődésnek megfelelő témák bővebb feldolgozására, a gyakorlati tapasztalatszerzésre. Eddigi témahetein: sport, családi életre nevelés, egészséges táplálkozás, karácsony, Digitális-Témahét, A Pénz-Hete,
- Sajátos nevelési igényű tanulók tehetségének gondozása:
A pedagógusok a gyógypedagógia alapelvei szerint közelítik meg a tanulók tehetségének fejlesztését, egyéni lehetőségeikhez mért sikerorientált fejlesztést, a képességek széleskörű kibontakoztatását szorgalmazva. A kiemelkedő tehetségű gyermekek számára további lehetőséget biztosítva tehetséggondozó szakkörökön, egyéni foglalkozásokon. Az első tehetségnapunkra meghívtuk az egyik autista tanítványunkat is, akinek a gyurmafiguráiból kiállítást szerveztünk.
A tehetséggondozás hosszú távú cél és feladat, ezért a tevékenység folyamatosságát biztosítani kell. Az anyagi feltételeket pályázati forrásból kívánjuk biztosítani, illetve az iskola „Együtt a jövőnkért’95” Alapítványa biztosított támogatási szándékáról. Célunk volt helyi támogatók és szponzorok felkutatása. Ezt sikerült teljesítenünk, volt diákok, jelenlegi szülők és nagyszülők személyében. A helyi vállakozók, civil szervezetek és önkormányzat is segíti munkánkat tárgyi segítséget nyújtanak. Ezeket a segítségeket folyamatosan keressük, bővítjük a kört.