Intézményünkben hetven éve folyik gimnáziumi képzés. Kiemeltnek tekintjük az idegen nyelvi és idegen nyelven történő képzés mellett a természettudományos, matematikaoktatást és fontosnak tartjuk a művészeti tevékenységek bátorítását, teret adunk a tehetségek bemutatkozásának. A Pásztói járás egyetlen középiskolájaként törekszünk arra, hogy tehetséges tanulóink önmaguk, ill. szűkebb és tágabb közösségük sikeréért felelős, azért tenni akaró és tudó fiatalokként hagyják el az iskola padjait.
Matematika-informatika munkaközösség tanárai fontosnak tartják a diákok logikus gondolkodásának, problémamegoldó képességének fejlesztését. Szakkörök, emelt szintű érettségire felkészítő fakultáció áll a tehetséges diákok rendelkezésére és igyekszünk a versenyfelkészítésre külön időkeretet biztosítani, egyéni és csoportos versenyeken indítani diákjainkat. Tanévenként több alkalommal hívunk előadókat egyetemekről az MTA Alumni programjától és egyéb lehetőségeket (pl. „Repülő iskola”) is kihasználunk a diákok fejlesztése érdekében. Tanáraink törekednek a digitális lehetőségek kiaknázására,az OH Bázisintézményeként továbbképzés keretében átadják tapasztalataikat a környező iskolákban tanító tanároknak.
A nyelvi készség fejlesztését szolgálják az angol, német és francia nyelvű színházi előadások, programok, idegen nyelvi filmklubok. A francia és német nyelvű csereprogramjaink, az angol munkanyelvű EU-s projektekben való tanulói részvételek nemcsak a nyelvi készségeket, hanem a szociális kompetenciákat is fejlesztik. A kéttannyelvű képzések magukban foglalják a tehetséggondozást. E munka eredményességét a francia külügyminisztérium a Label France Education minőségi díjjal, német területen pedig a német kultúrattasé a PASCH-iskolává avatással ismerte el. DELF, DSD vizsgaközpont vagyunk, és az az ELTE Origó Nyelvi Centrum Referencia Iskolája. A kéttannyelvű tagozatokon a C1 típusú nyelvvizsgával rendelkezők aránya 80 % fölött van. Szép eredményeket értünk el a különböző versenyeken mindhárom nyelvből.
Természettudományokban tehetséges tanulóink számára tehetséggondozó szakkörök keretében biztosítjuk a fejlődést. A jeles napokhoz kapcsolódóan projekt napokat valósítunk meg, tanulmányutakat szervezünk. Tudományos konferenciát, előadásokat, kísérleti bemutatókat, tartunk tanítványainknak és a megye általános iskolásainak is. A tanulmányi versenyeken diákjaink közül többen az országos döntőig jutottak.
A humán területeken tehetséges tanulók számára felkészülési, fellépési és versenylehetőséget biztosítunk: történelem, irodalom, helyesírási, szép magyar beszéd, és szavaló versenyeken, melyeken országos szintű sikereket értek el tanulóink, akik vetélkedők, projektnapok, irodalmi kirándulások keretében fejlődhetnek. A művészetek terén kimagaslók évente megmutathatják tehetségüket koncerten és képzőművészeti kiállításunkon. A színészi vénával rendelkező diákjaink az angol nyelvű színjátszókörrel érnek el szép sikereket. Pszichológusunk segíti a tehetség felismerést.
Tehetségpontunkat az intézményen belül kívánjuk működtetni – intézményi hatókörrel.
Az iskolánkban működő munkaközösségekre alapozzuk a Tehetségpont tevékenységét. Ezek a feladatok elosztását, az információáramlást, a koordinálást, a szervezést ill. a megvalósítást jelentik – ezen tevékenységben kulcsszerepet kapnak a munkaközösség vezetők, a mentortanárok és a kapcsolattartó.
Együttműködéseinket szélesítjük és mélyítjük mind a helyi (Pásztói Múzeum, Teleki László Könyvtár és Művelődési Központ, Zsigmond Király Általános Iskola…), mind az országos intézményekkel és civil szervezetekkel (Bükki Nemzeti Park, alapítványok, egyesületek…).
Erősítjük szakmai, partneri együttműködésünket a budapesti Francia Intézettel, a Goethe Intézettel, a budapesti Semmelweis Egyetemmel, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemmel, a Szegedi Egyetemmel, az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel, a Budapesti Műszaki Egyetemmel és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel és a Károli Gáspár Református Egyetemmel.
A matematika-informatika és a természettudományi érdeklődést és tehetséget mutató diákjaink az egyetemek az MTA Alumni vagy a különféle civil szervezetek által szervezett előadások, bemutatók, interaktív foglalkozások látogatói és élvezői. Az elmúlt években a „Kutatók éjszakája” őszi rendezvényeinek, a „Lányok napja”, „Tehetségnap” programjainak több helyszínére ellátogattunk diákjainkkal, melyeket a következő években is tervezünk.
A Semmelweis Egyetem partneriskolájaként évi rendszerességgel látogatunk el az egyetem kutatólaborjaiba, tanszékeire, a tudományos napunkra jeles előadók, érdekes témájú előadásokkal gyarapítják diákjaink ismereteit, és segítik pályaválasztásukat is.
Az idegen nyelvi tanulói kompetenciák fejlesztése érdekében hosszú távú az együttműködésünk az egri EKKE és a Szegedi Egyetem idegen nyelvi tanszékeivel, elsősorban a versenyeken valamint a civilizációs programokon való részvétel területén.
Sokoldalú az együttműködésünk az EKKE történettudományi és politológiai tanszékeivel a tanári továbbképzések, szakmai előadások és tanulmányi versenyek megszervezése területén.
Az esélyegyenlőséget fenntartó kezdeményezések sorában részt veszünk az „Útravaló” programban, valamint az Európai Unió által is támogatott Erasmus+, TÁMOP programokban, melyek keretében „Jó gyakorlatok” kidolgozására, ismertetésére, továbbadására került sor, valamint olyan mentorprogram megvalósítására, melynek keretében a hátrányos helyzetű tehetséges diákok támogatását valósítottuk meg. Az OH Bázisintézményeként továbbképzéseket szervezünk, jó gyakorlatunkat átadjuk más iskoláknak.
A fenti programoknak is köszönhetően kollégáink akkreditált továbbképzések keretében olyan nélkülözhetetlen ismereteket szereztek, melyek a tehetséggondozás területén szükségesek (mentor pedagógus, tanulás módszertani ismeretek), két kollégánk mentor pedagógus szakvizsgát tett és rajtuk kívül 7 fő kolléga rendelkezik szakvizsgával, két kolléga mesterpedagógus, egy kolléga kutatópedagógus és 39 pedig pedagógus II. minősítéssel rendelkezik. 15 kolléga vett részt legalább 30 órás tehetséggondozást célzó továbbképzésen 2 kolléga pedig egyetemi végzettséggel rendelkezik a tehetségfejlesztés terén.
A tehetséggondozás több területén indítunk programokat.
A Howard Gardner tehetségterületeire alapozva iskolánk 6 tehetségterületen végez azonosítást és gondozást, az idegen nyelvi képzés kiemelt szerepet képvisel az iskola programjában.
Intézményünk által gondozott tehetségterületek:
1. Logikai-matematikai terület: akinek ezen a területen van kiemelkedő képessége, az összefüggésekben, elvont rendszerekben gondolkodik és jó a problémamegoldó gondolkodása, iskolánkban a matematikai tehetséggondozásban többszintű kiválogatás történik. A felkészítéshez szakkörök, fakultáció, tudományos előadások, tehetséggondozó programok járulnak hozzá (pl. Repülő iskola”) Eredménye: Zrínyi, Bolyai, Peák matematika versenyeken való részvétel szép helyezésekkell, OKTV versenyek, évente nagyszámú emelt szintű érettségi jeles eredménnyel)
2. Verbális-nyelvi terület: ez a terület tesz képessé arra, hogy szóban és írásban kommunikáljunk, és meg is értsük, iskolánk nagy hangsúlyt fektet az idegen nyelvek tanulására, a diákok angol, francia és német nyelvet magas szinten sajátítják el. A kéttannyelvű oktatás mellett versenyfelkészítőket szervezünk, nyelvvizsga előtti koncentrált tréningeket. Eredménye: DSD, DELF, ECL nyelvvizsgák, OKTV versenyek (Francia esetében minden évben van helyezettünk az első 25 között), felsőfokú nyelvvizsgák. A végzős diákok átlag 2,55 nyelvvizsga bizonyítvánnyal hagyják el iskolánkat.
3. Térbeli-vizuális: a képzőművészeti területen a diákok színekben, formákban gondolkodnak, jól értelmezik a grafikonokat, táblázatokat, kiváló a belső képalkotásuk. Művészeti órákon kívül szakkörökön, fakultációkon sajátíthatják el a diákok a különböző technikákat és fejleszthetik vizuális képességeiket. Eredménye: évente város szintű kiállítás a produktumokból
4. Zenei: a diákok hangokban, ritmusban gondolkoznak, könnyen idéz fel ismerős zenét, jól énekel, könnyen sajátítja el a hangszeres játékot. Fejlesztése a kollégiumban külön tehetséggondozás keretében zajlik. Eredménye: évente városi szintű Tehetségnap – koncert, a „Tiszán innen Dunántúl” országos népdaléneklési minősítő versenyen szerzett Arany minősítés, különdíj
5. Interperszonális: társas kapcsolatot könnyen létesít, jól alkalmazkodik, és magas szintű empatikus képességgel bír, ezáltal könnyen és gyorsan beleéli magát más „szerepébe”. Iskolánkban angol nyelvű színjátszókör működik, ahol a szakkört vezető pedagógus írja a színdarabot és a diákok számára megtanítja, rendezi. Eredménye: az angol nyelv napján előadják darabjukat az iskolaközösségnek, a Veszprémi Színjátszótalálkozón a színdarab előadása nagy sikerrel
6. Természeti: környezettudatosságra törekvő diákok, a fenntarthatóság fontosságát hangsúlyozó program teljes egyensúlya jellemzi iskolánkban ezt a területet. Az ÖKO iskola program keretében valósul meg ennek a területnek a fejlesztése. Eredménye: Örökös Ökoiskola cím, az egész iskolára kiterjedő záró programsorozat, a tudományterületeket célzó versenyeken országos szintű eredmények
A tehetségazonosítással, tehetséggondozással kapcsolatos tanfolyamokon, programokon való részvételek kiadásait (pl. továbbképzés, útiköltség, helyettesítés) az iskola és fenntartója biztosítja.
A tehetséggondozó szakköröket, verseny felkészítőket igyekszünk a tantárgyfelosztás során beépíteni az órarendbe, vagy a kollégák TÉR rendszerében megjelentetni.
Az iskolai alapítványaink (Pásztói Életesély Alapítvány, Magyar-Francia Két Tannyelvű Képzésért Alapítvány) támogatják a kiváló eredményekkel büszkélkedő tanulók elismerését (ösztöndíjak, díjak), a tehetséggondozó programokat (tanulmányi versenyeken való részvétel, idegen nyelvű színház látogatások, angol, német ill. francia nyelvű csereprogramok és programok…)
Külső pályázati források bevonásával: a korábbi években is jelentős pénzeszközökkel sikerült tehetségsegítő és mentor programokat végrehajtani, tanári továbbképzésekkel kiegészítve, fontos taneszközfejlesztést is sikerült megvalósítanunk (informatikai eszközök, interaktív tantermek berendezése, természettudományi kísérleti eszközök, anyagok). A továbbiakban is rendszeresen figyelemmel kísérjük és kihasználjuk a pályázati lehetőségeket.